De Korting Maatschappij

Black Friday, Cyber Monday, uitverkoop… jij smult er waarschijnlijk van, maar ik kots er werkelijk van. Ik kon dit weekend Facebook niet openen zonder dat er een Black Friday aanbieding voorbij kwam, geen televisieprogramma bekijken zonder een kortingsknaller en dan denk je dus dat het vandaag voorbij is: Hoppa, Cyber Monday! In Nederland leven we tegenwoordig in een kortingmaatschappij. Winkels zijn het grootste deel van het jaar in de uitverkoop. En als retailer ontkom je er niet aan om er aan mee te doen. Leuk voor de consument. Toegegeven, ik hou ook van mijn 1+1 gratis aanbiedingen bij het Kruidvat. Maar dit kan gewoon niet meer, hier gaan winkels door kapot. Met name de kleine winkelier.

Ik ben namelijk ook een retailer. En ik zie met argusogen aan waar dit naar toe gaat. Al ver voor de uitverkoop vragen klanten wanneer deze begint. Of men vraagt om korting bij de kassa en zelfs om korting op de korting. Vraag je die korting ook bij de bakker als je een brood haalt? Wat veel mensen zich blijkbaar niet beseffen is dat een winkelier, als hij in de uitverkoop gaat, vrijwel geen cent meer verdient aan een item na aftrek van de te betalen BTW. Dat onder een bepaald percentage de winkelier zelfs onder inkoop verkoopt en er dus op verliest. En ook hij of zij moet aan het eind van de dag weer brood op de plank kunnen brengen en de huur kunnen betalen. Maar tegenwoordig zijn we in Nederland alleen maar aan het uitverkopen! Er niet aan mee doen is geen optie, want als jij als retailer niet meedoet, gaat je klant het wel elders kopen. Zelfs de merken zelf doen hier aan mee en verzieken hiermee de markt.

Interesseert jou dat als klant niets? Is het je wel eens opgevallen dat de ene na de andere winkel verdwijnt? Leuk die kleine winkeltjes bij je in de buurt, maar hoe lang zijn ze er nog als iedereen wacht op de zoveelste uitverkoop of voordeliger online besteld? Winkelstraten zullen steeds meer leegstand gaan krijgen en er zullen steeds meer gezellige kleine winkelgebieden in jouw buurt verdwijnen. Tot we straks wellicht alleen nog maar online kunnen shoppen.

En de retailer? Die blijft op deze manier meedoen. Uit angst. Angst om het loodje te leggen, omdat collega’s wel korting geven. Steeds weer. Steeds eerder. Steeds meer. Tot hij/zij aan het eind van rit vrijwel niets meer overhoudt en wellicht uiteindelijk de deuren zal moeten sluiten. Weg is het zoveelste leuke winkeltje. Het wordt tijd dat de overheid ingrijpt en er net zoals in BelgiĆ« en Engeland nog maar 2 maal per jaar een maand een uitverkoop georganiseerd mag worden. Want voor de kleine winkelier is Black Friday wel een hele zwarte dag…

Share

OhJaJoh?! Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Een frietje voor 20 cent bij Bram Ladage

Next Story »

‘Escobar is geen held’

Whatever

Wat denk jij dan?!

Geloof jij nog in de weersvoorspellingen van Buienradar?

Bekijk resultaat

Laden ... Laden ...
Close